17. mai - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Mandy Stel - WaarBenJij.nu 17. mai - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

17. mai

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

17 Mei 2019 | Nederland, Beverwijk

Inmiddels een weekje later, maar er is wel wat gebeurd!
Allereerst, gratulerer med dagen! Vandaag, 17 mei, is het de nationale feestdag in Noorwegen. Vandaag vieren de Noren dat in 1814 de grondwet werd ondertekend. Daarnaast is het de laatste dag van de Russfeiring. Russ zijn de eindexamenstudenten van dit schooljaar. Zij hebben de afgelopen drie weken rondgelopen in een blauw of rood overall. De leerlingen die blauw dragen volgen een economische opleiding, de leerlingen die rood dragen meer een algemene. Vandaag lopen de Russ in een eigen optocht in vrijwel iedere stad. Daarnaast begint dan nu ook de periode van blokken voor de eindexamens die eraan komen. Opvallend detail: De Russ mogen niet gezien worden zonder hun rode of blauwe broek/overall. Is dit wel het geval dan krijgen ze opdrachten. Je kunt het vergelijken met een ontgroening, maar dan juist aan het eind van een opleiding.

Maar voor nu weer even terug naar Nederland. Vorige week schreef ik dat we het reisplan gekregen hadden, en dat we de reis zouden gaan boeken. Dat laatste hebben we inmiddels gedaan. Afgelopen zondag zijn we begonnen met het boeken van de overtochten van Duitsland naar Zweden en voor de terugweg van Noorwegen naar Denemarken. We hebben de dagen erna ook onze accommodaties geboekt. Dit zijn allemaal stugor(Zweden) en hytter(Noorwegen). Dit zijn kampeerhutten van zo'n 15 m2. Hierin heb je meestal vier bedden, een tafeltje met stoeltjes, elektra en verwarming. In sommige heb je ook stromend water, maar lang niet overal. Zoals je leest weinig luxe dus. Dit zijn we natuurlijk gewend van het kamperen. Eigenlijk is dit ook kamperen, maar dan hebben we de tent ingewisseld voor de hutten. Ik zal bij de foto's ook een voorbeeld zetten van de hutten waar we in verblijven, dan heb je een idee.

Al jaren droom ik ervan om een rit te maken over de Atlanterhavsveien. Deze weg ten noorden van Ålesund ''hopt'' van eiland naar eiland langs de kust van Noorwegen. Ook hiervan kun je een foto zien bij de foto's. Aangezien we tijdens deze reis op ongeveer 2 uur rijden hier vandaan verblijven, gaan we hier zeker heen! Daarnaast komen we ook in de buurt van Sagastad. Dat is een museum over de Vikingen. Hierbij is ook een Vikingschip nagebouwd. Mocht je verder nog goede tips hebben, we horen ze graag!

Ik denk dat dit voor nu even het laatste blog is, jullie horen weer van mij als we bijna gaan vertrekken!

Nog maar 69 dagen.....

• 17 Mei 2019 - 13:31

Marie-Louise:

Leuk die achtergrond informatie. Toen ik het las wist ik het nog want je vertelde dat ook toen ook in Noorwegen. Wat een bijzondere weg op de foto. Die mogen jullie zeker niet missen.

Kus Mama