Tidaholm en de elanden-lokroep - Reisverslag uit Tidaholm, Zweden van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Tidaholm en de elanden-lokroep - Reisverslag uit Tidaholm, Zweden van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Tidaholm en de elanden-lokroep

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

27 Juli 2019 | Zweden, Tidaholm

Het eerste blogje vanuit Zweden! We zijn inmiddels al ruim 24 uur in Zweden, maar aangezien gisteren een dag was waarin we vooral in de auto hebben gezeten, schrijf ik nu pas weer. Gisterochtend zijn we 9.30 uur met de boot 'Robin Hood' aangekomen in Trelleborg. Van daaruit zijn we gaan rijden naar de camping in Tidaholm. We zitten overigens niet in het dorpje Tidaholm, dat is hier nog wel een stukje vandaan. We zitten wel in de kommune Tidaholm. Ik ga er vanuit dat dat vergelijkbaar is met een gemeente. Het is hier heerlijk rustig, de camping is niet druk en daarnaast zitten we ook nog eens aan de rand van het bos. Paul heeft zijn elanden-lokroep al geprobeerd, maar zonder succes helaas. Mocht ik deze lokroep nog eens kunnen vastleggen op film, dan horen jullie dat snel! Zo dicht aan het bos betekent helaas ook alle muggen. Ik heb overigens het idee dat ze ons volgen, die zoemende beesten. Ik heb op en rond mijn rechterknie al 7 bulten. Daarnaast ook nog een op mijn slaap, heel charmant. We hebben gelukkig deet bij ons, dus dat zullen we vaak gebruiken! Vandaag zijn we naar de kyrke(kerk) van Habo geweest. Van buiten is het een houten gebouw. Zoals veel gebouwen in de regio is het rood. Aan de buitenkant verwacht je niet wat er aan de binnenkant te zien is. Alle muren en het hele plafond zijn prachtig en gedetailleerd beschilderd. Bij de foto's kun je daar wat van zien. Vooral de preekstoel was heel rijk versierd. De diensten die er op zondag plaatsvinden horen bij het Lutheranisme(van Maarten Luther. Je weet wel, hij spijkerde een lijst van kritiek op de kerkdeur). Deze kerk hoort bij de Zweedse kerk, een soort overkoepelende organisatie, zoals de Protestantse Kerk Nederland(PKN) dat is in Nederland. Op weg naar deze kerk zijn we nog even gestopt aan het enorme Vätternmeer. We zijn even gaan pootjebaden, maar het water was toch erg koud. Dat wil ook wel natuurlijk, het meer is zo groot dat het water maar langzaam opwarmt. Wat betreft onze spelletjescompetitie.... Ik heb het er liever niet over, maar Paul wil graag dat jullie weten dat hij voorstaat;) Op dit moment staat het 6-4. Maargoed, hardlopers zijn doodlopers, dat weten we allemaal! Komt goed, en to be continued! Morgen rijden we verder naar de volgende plek. We gaan naar Bredsand op ongeveer 300 kilometer hier vandaan. We zullen daar verblijven in een kleinere stuga(hut) dan waar we hier in slapen. Hier hebben we er een met badkamer, keuken en twee slaapkamers. In Bredsand zullen we het moeten doen met 2 bedden en 1 tafel... Maar gelukkig is dat waar we op gerekend hebben en wat we met kamperen natuurlijk gewend zijn! Neem nog even een kijkje bij de foto's!

• 29 Juli 2019 - 12:17

Gijs:

Hahahaha als Paul die Elandenlokroep daar doet komt het niet goed hoor? Daar heeft hij de Walvissenlokroep nodig??

• 29 Juli 2019 - 14:45

Mama:

Mooie foto’s. Wat een prachtige kerk. Goede tip van Wereldmatch Michelle.
    Lekker genieten van natuur en rust.
    Kus

• 29 Juli 2019 - 15:49

Hetty Van Es:

Ik ga jullie verhaal reis volgen. Fijne vakantie

• 29 Juli 2019 - 17:00

Carla:

Ik volg jullie. Veel plezier!