Bollnäs en de dierenbende van Zweden - Reisverslag uit Bollnäs, Zweden van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Bollnäs en de dierenbende van Zweden - Reisverslag uit Bollnäs, Zweden van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Bollnäs en de dierenbende van Zweden

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

31 Juli 2019 | Zweden, Bollnäs

We zijn weer een stukje noordelijker neergestreken in Bollnäs. We zitten weer een stukje dichter bij de kust, en dat is te merken aan de temperatuur. Waar ik de vorige verslagen schreef in een t-shirt, het verslag in Tidaholm zelfs puffend van de hitte, hebben we vandaag een lange broek aan en een deel van de dag ook een trui. Maar het zonnetje schijnt en we zitten lekker buiten, dus we klagen zeker niet! Gisteren zijn we vertrokken vanaf Bredsand richting Bollnäs. We hebben overigens niet de route rechtstreeks genomen, maar hebben een flinke omweg gemaakt. We waren namelijk in de buurt van Dalarna. Een provincie midden in Zweden die bekend staat op de Dalahäst, Dala-paard. Dit zijn beeldjes die in die regio gemaakt worden, al honderden jaren. Er is een fabriek in Nusnäs waar deze paardjes nog steeds met de hand gemaakt worden. Je kunt in deze werkplaats rondlopen en bekijken hoe ze alles doen. We hebben met onze mond open staan kijken, zo knap en snel als die lui dat maken.
Vervolgens zijn we naar de camping gereden. Onderweg door niemandsland, want als je meer dan 4 auto's tegenkomt per 5 minuten is het veel. Gisteravond zijn we lekker een pizza(en pasta) gaan eten in het dorp hier. Een volledig uitgestorven dorp overigens. Er was werkelijk niemand op straat! Gelukkig was er in het restaurant wel wat reuring. Gisteravond voor de eerste keer binnen gaan zitten vanwege de kou, want het was niet lekker buiten. Tijdens deze eerste avond binnen heb ik de spelletjes-competitie wel even naar mijn hand gezet. Het staat inmiddels 14-12 voor mij!

Vandaag wilden we graag wat Zweeds wildlife zien. Deze dieren laten zich helaas niet op afroep bestellen, dus we zijn naar een plek gegaan waar we 100 % kans hadden, een wildpark. Normaal houd ik helemaal niet van dierentuinen, dus ik was wat sceptisch. Gelukkig was dat niet nodig, want het was een prachtig park waar we de dieren in hun eigen habitat hebben kunnen zien. Het mooie van deze Järvzoo was dat er alleen dieren te zien waren die hier ook in het wild leven zoals verschillende uilen, wolven, de bruine beer en natuurlijk elanden. Tussen de dieren door was een houten pad aangelegd waar je flink de berg opklom, en weer naar beneden liep. Aangezien we vooral foto's maken met de camera, heb ik niet veel foto's van vandaag. Degenen die ik heb zal ik zeker bij het bericht plaatsen.

Morgen reizen we weer verder en ga ik in de knoei komen met mijn verslagjes! Tot nu toe schreef ik om de dag een verslag, en dat was dan altijd tussen de twee reisdagen in. Op de locatie waar we nu heen gaan, blijven we een nachtje langer, dus dan gaat dat helaas niet op. Ik laat het nieuwe verslagje dus even afhangen van wat we allemaal gedaan hebben. Vanavond gaan we in elk geval weer lekker spelletjes doen en lezen met prachtig uitzicht over het water waaraan de camping ligt. Hiervan zal ik ook een foto plaatsen!

  • 31 Juli 2019 - 16:28

    Petert:

    Heeja wereldburgers,

    Ik krijg plotseling zon zin om te emigreren? Raar he?
    Ohhhww ennuu, wel eens gehoord van de eland test?
    Groetjes,

    Paul!! Winnen hoor!! Desnoods valsspelen!

  • 01 Augustus 2019 - 14:10

    Danny:

    Super leuke verslagen. We volgen het op de voet en zien graag weer nieuwe foto's en filmpjes tegemoet. Geniet er lekker van!!!
    Groetjes Anja & Danny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Hoi! Welkom op mijn blog! In januari zal ik naar Stavanger gaan om daar een half jaar te studeren. Hier lees je erover!

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 20607

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 09 Juli 2023

Noorwegen 2023

08 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Noorwegen 2022

25 Juli 2019 - 18 Augustus 2019

Noorwegen en Zweden

31 December 2012 - 02 Juni 2013

Studeren in Stavanger

Landen bezocht: