NSB - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu NSB - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

NSB

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

27 Januari 2013 | Noorwegen, Stavanger

Hey allemaal,

Je zal wel denken, wat een eeh..... aparte titel. Dat kan ik me voorstellen! Het is alleen niet zo'n heel rare titel als je weet dat NSB staat voor Norges Statsbaner, de nationale spoorwegen dus. Daarover later meer!

Ik ga even een aantal dagen terug, naar dinsdag toen we met een grote groep internationale studenten naar het Hafrsfjord zijn geweest. Daar staan namelijk 3 grote zwaarden. Deze staan voor 3 vikingfamilie's die altijd onderling ruzie hadden. Op een dag hebben ze het bijgelegd en hebben ze daar die zwaarden laten maken met hun familiewapens. Eenmaal daar aangekomen bleek dat het water in het fjord bevroren was. Om even overduidelijk te zijn, dat is zeewater! Ik heb dus over zee gelopen. Hoe tof is dat! Het zag er waanzinnig uit en het idee dat je op zeewater staat is erg apart. Ik denk dat dit een once in a lifetime was(Ik hoop het niet overigens:)). Vervolgens heb ik deze week van alles internationaals te eten gehad. Eerst woensdag kaiserschmarn, donderdag Belgische boerenomelet, vrijdag weer Kaiserschmarn en gister hebben Maartje en ik hutspot gemaakt. Het toetje van gister was Hollands-Fins, namelijk Omenaflappen. Omena is het Finse woord voor appel. Het leek op de appelflap die we kennen, maar toch ook weer anders. Het was in elk geval hartstikke lekker!

Gisteren heb ik ook gezellig met mijn moeder geskypt over wanneer zij en Peter naar me toekomen! Ik kan niet wachten tot ze er zijn, ik heb er enorm veel zin in om ze al het moois te laten zien wat hier in de buurt is.

Om weer even terug te komen op de NSB. Vrijdag zijn Maartje en ik naar Egersund gegaan met de trein, van de NSB dus:). Het was een rit van iets meer dan één uur waarin allerlei landschappen voorbij kwamen, heel tof! Ineens veranderd het van glooiende heuvels met weilanden naar puntige rotsen met grote meren ertussen, echt gaaf!
Ook zijn we met de klas een reis naar het Noorderlicht aan het plannen. Ontzettend spannend en gaaf! Duimen dat we het (goed) kunnen zien. We gaan in de vakantie die al over 2 weken is! Het is een reis van 27 uur met de trein, maar gelukkig gaan we met een heleboel gezellige mensen! Eerst van Stavanger naar Oslo, en dan van Oslo naar Trondheim. Dan nog een stuk van Trondheim naar Bodo. Daarover later meer! Eerst de foto's van deze week en daarna lekker eten!

Liefs Mandy

  • 27 Januari 2013 - 18:38

    Carla:

    Oooh, het noorderlicht zien staat ook nog altijd op mijn verlanglijstje! Op zo'n lange treinreis zie je wel gelijk heel Noorwegen, prachtig hoor.

  • 27 Januari 2013 - 18:55

    Mama:

    Wat een prachtige natuur hebben ze daar. Daar kunnen we misschien ook naar toe als we er zijn.
    Een treinreis van 27 uur is wel heel erg lang maar wat Carla al zegt je ziet meteen veel van Noorwegen.
    Een hele onderneming maar een mooi avontuur.
    Kus mama

  • 27 Januari 2013 - 19:37

    Rob Van Raay:

    Hij is weer leuk!
    Veel had je me al verteld via Skype en Facebook, maar natuurlijk hoort het ook thuis in dit verslag.

    Kus, Papa

  • 27 Januari 2013 - 20:45

    Joep Vanderbroeck:

    Beste Mandy,
    Wat goed om te lezen dat je het erg naar je zin hebt. Na zo lang wachten op groen licht is het grote avontuur echt gestart en hoe! Noorwegen is een geweldig land om door heen te reizen, ruig, indrukwekkend en onbedorven. Als je de kans krijgt om meer te zien dan geef ik je groot gelijk om op pad te gaan. Eh ..... dat was toch niet de enige reden om daar naar toe te gaan? Ik ben erg benieuwd hoe het op school gaat met de Noorse kinderen, de lessen, metode etc. en hoe je dat beleeft.
    Ik lees het graag.
    Vele groeten ook van de rest van de Goudse bende, Joep

  • 27 Januari 2013 - 22:05

    Kiki:

    Het Noorderlicht dat is pas een once in a lifetime! Hoe vet zou dat zijn! Over de zee lopen is trouwens ook echt wel een achievement! Haha! En die zwaarden wil ik ook een keer opzoeken :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Stavanger

Studeren in Stavanger

Ik ga voor een paar maanden een minor volgen in Stavanger!

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2013

De laatste dagen

26 Februari 2013

Vakantiee!!!!

07 Februari 2013

Jeg snakker litt Norsk!

27 Januari 2013

NSB

22 Januari 2013

Climb to the top!
Mandy

Hoi! Welkom op mijn blog! In januari zal ik naar Stavanger gaan om daar een half jaar te studeren. Hier lees je erover!

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 20559

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 09 Juli 2023

Noorwegen 2023

08 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Noorwegen 2022

25 Juli 2019 - 18 Augustus 2019

Noorwegen en Zweden

31 December 2012 - 02 Juni 2013

Studeren in Stavanger

Landen bezocht: