Hjelledalen en de vikingen - Reisverslag uit Hjelle, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Hjelledalen en de vikingen - Reisverslag uit Hjelle, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Hjelledalen en de vikingen

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

11 Augustus 2019 | Noorwegen, Hjelle

We zijn in Hjelledalen, geloof ik. Volgens google maps is het Hjelledalen, volgens de site van de camping is het Hjelledalen en volgens Expedia Hjelle. Volgens de locatie die ik hier op de blog kan aangeven kunnen we niet in Hjelledalen zitten, want dat bestaat niet. Ingewikkeld verhaal, maar we zijn hier, en het is hier prachtig! We zijn gisteren vanaf Trollstigen naar Hjelle gereden. Het was dit keer een korte route qua afstand, maar een flinke qua tijd. Noorwegen kent vrijwel geen snelwegen. En als er toch een snelweg is, dan mag je er (met geluk) 90 of 100. Wij hebben deze snelwegen nog niet echt gevonden. Maar het land is te mooi om over een snelweg doorhen te rijden, dus we worden verwend met wat we krijgen. De mooiste uitzichten en routes. De route van gisteren was 123 kilometer lang, maar we hebben er zeker vier uur over gereden. Overal kom je mooie uitzichtpunten tegen en wil je even stoppen om te kunnen genieten van het uitzicht en voor een foto. We hadden geen haast, dus het was natuurlijk geen enkel probleem. Op de camping aangekomen bleek dat deze weer op een prachtige locatie ligt tussen de bergen in. Je kunt zelfs de sneeuw zien, en hier zo'n 20 kilometer vandaan zit een zomerski-resort. Na wat spelletjes waarmee ik mijn voorsprong nog meer vergroot heb, het staat nu 32-24. Het is helaas wel zo dat als Paul wint, hij me ook echt inmaakt. We hebben nog een paar dagen te gaan, dus er kan nog van alles gebeuren!

Vandaag zijn we naar Sagastad geweest. Voordat we hierheen kwamen had ik dit viking-museum al gezien, en stond het op mijn lijstje. Het ligt hier een uurtje rijden vandaan. Voor Noorse begrippen is dat in de buurt. Er was daar een nagemaakt Vikingschip te zien, wat ze de Myklebust hebben genoemd. In het dorp Nordfjordeid, waar ook het museum staat, zijn verdere grafheuvels van vikingen teruggevonden. In 'e'en daarvan lag een schip met daarbij de resten van een man. Hoe rijker de viking was, hoe meer er mee ging het graf in. Deze specifieke man had een flink fortuin, want uit materialen en resten hebben ze kunnen opmaken dat dit het grootste Vikingschip is geweest dat ze tot nu toe hebben teruggevonden. In het museum was ook een ooggetuigenverslag te lezen van een Arabische man die op reis was in Rusland waar hij een vikingbegrafenis zag. Dat was zo mogelijk een nog grotere naam want bij hem ging niet alleen zijn schip mee maar ook zijn paarden, honden, meerdere boerderijdieren, een van zijn slaven(die zich daarvoor vrijwillig opgaf) en hijzelf natuurlijk. Het was een klein museum, maar interessant en leuk in elkaar gezet. Vooral de enorme boot middenin het museum maakt het interessant. Daarna zijn we teruggereden richting de camping waarbij we nog een klein uitstapje hebben gemaakt naar een van de Norwegian scenic routes. Deze organisatie onderhoudt meerdere wegen die meer doen dan je van punt A naar punt B brengen. Zoals ze zelf schrijven zijn dit wegen die je ook kunt rijden voor je plezier, en niet alleen om op je bestemming te komen. De Trollstigen en Atlantic road zijn er bijvoorbeeld ook twee van. De Gamle Strynefjellvegen begint hier vlakbij de camping en eindigt bij het zomerski-resort(tenminste, zo ver zijn wij gereden). Ik hoop dat het (wederom slechte) internet het toelaat om zo wat foto's te plaatsen, dat geeft een goed beeld. Een van de leukste dingen die we onderweg tegen komen zijn alle schapen op de weg. Ik vind het zo grappig dat die beesten gewoon lekker hun ding doen, en vervolgens gestoord opkijken als jij er met je auto aankomt. Like they own the place, ik kan daar erg om lachen. Paul lacht dan vervolgens weer om mij... Zo gaan we dan lekker door.

Morgen gaan we naar Hov Hyttegrend in Viksdalen. De camping waar ik mijn verjaardag ga vieren! Daarmee komt er ook al bijna een eind aan onze reis. Na Hov Hyttegrend(2 nachten) hebben we nog een verblijf in Geilo van ook 2 nachten en dan gaan we al richting de boot. De boot vertrekt vanuit Larvik, maar 's morgens vrij vroeg. We zullen daar in de buurt dus 1 nachtje slapen en dan zaterdag 17 augustus Noorwegen inruilen voor Denemarken. Het plan is om dan vanaf Hirtshals, waar we van de boot afkomen door te rijden naar huis, aangezien ik maandag alweer aan de slag mag. Maar dat ligt natuurlijk aan het verkeer en onze eventuele vermoeidheid. We gaan het zien, we hebben in principe twee dagen de tijd. Maar je kent het gevoel vast... Als je dan eenmaal onderweg naar huis bent....

• 11 Augustus 2019 - 16:46

Mama:

De foto’s zijn zeker niet gelukt want ik kan ze niet zuen.
    Wat de tijd toch vliegt als je het fijn hebt.
    Jullie hebben al veel gezien en veel gereden.
    Hoeveel kilometer zitten er al op de kilometerteller vanaf het begin van de reus?
    Geniet maar lekker van jullie laatste werk.
    En die maar rustig aan op de terugweg.

• 12 Augustus 2019 - 13:28

Mama Van Der Stel:

Wat een reis en wat een prachtige vakantie hebben jullie zeg.zo mooi uitzicht en.Nou geniet er nog maar lekker van die laatste dagen.En vooral morgen xxxxx.we horen wel weer van jullie.gr.van ons beide pap en mam xxxx

• 12 Augustus 2019 - 13:32

Mama Van Der Stel:

En nog even iets voorzichtig he xx