Het hertenfeest - Reisverslag uit Folkestad, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Het hertenfeest - Reisverslag uit Folkestad, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Het hertenfeest

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

25 Juni 2023 | Noorwegen, Folkestad

Na een paar dagen in Folkestad, zijn we alweer onderweg naar het volgende huisje. We reizen nu via Geiranger naar Åndalsnes. Geiranger is overigens een plaatsje waar we aan voorbij gaan, maar Dalsnibba en de uitzichten op het fjord na Geiranger, daar gaan we voor!

Afgelopen donderdag schreef ik dat we onderweg waren naar Folkestad, een klein (heel klein) dorpje ongeveer 40 kilometer onder Ålesund.We zaten daar in een klein huisje met een prachtig uitzicht op het water en het stadje Volda.

Na aankomst ontmoetten we de vriendelijke host Stig, die ons vertelde dat we een familie vossen en wat herten rondom ons huisje zouden kunnen treffen. Elanden komen in dit gebied niet voor, die leven meer in de richting van Oslo, waar we ze inderdaad al eerder getroffen hebben. We hebben natuurlijk ‘s avonds op de uitkijk gestaan om wat wildlife te spotten, maar we hadden geen geluk.

Op vrijdag zijn Annie en Paul gaan wandelen naar een gletsjer in de buurt. De wandeling hadden we vorig jaar al gemaakt, en daarom heb ik ervoor gekozen om een rustdagen in te lassen voor mezelf. Dat bleek een goede keuze, want ik had het nodig! Annie en Paul zijn dus gaan wandelen vanaf de parkeerplaats naar het bovenste uitkijkpunt, waar je de gletsjer kunt zien. Er echt dichtbij komen kan niet, en erop staan al helemaal niet. Onderweg kom je bordjes tegen waarop staat aangegeven tot hoever de gletsjer jaren geleden kwam. Best confronterend, want dat verschil is immens! ‘S avonds zijn we naar een nabijgelegen meertje gereden, waar volgens onze host herten, konijnen en ander wild zou kunnen zitten. We zijn over een hobbelig weggetje langs het meer gereden, waar we alleen maar koeien tegenkwamen. Hoewel ze hartstikke leuk en nieuwsgierig bleken, was dat niet waar we voor kwamen. Op de terugweg stond er ineens een hert midden op het weggetje, dat was wel heel leuk! Vervolgens tijdens het verder rijden maakte ik het grapje: waarschijnlijk lopen ze nu allemaal rond ons huisje, terwijl wij hier zijn. Daar bleek een kern van waarheid in te zitten. Toen we terugkwamen bij ons huisje, stonden er twee herten met enorme geweien in het grasveld. Uiteindelijk dus best mazzel gehad.

Zaterdag was het prachtig, helder weer en zijn we naar de Skylift in Loen geweest. Met een grote gondel kun je daar naar een uitkijkpunt op Mount hoven reizen. Dit duurt slechts een paar minuten, je gaat namelijk erg steil omhoog. Bovenop hebben we lekker genoten van het uitzicht en prachtige foto’s gemaakt. We hebben nog gekeken naar wat paragliders en basejumpers die de berg afrenden/afspringen. Wat een lef moet je daarvoor hebben.

‘S avonds hoopten we op vossen, want die hadden we nog niet gezien, maar we kregen wederom een paar herten. Omdat we dit keer van binnenuit hebben gekeken, kwamen de herten veel dichterbij en hebben we ze goed kunnen zien. Hoewel de herten zich vooral ‘s avonds en in de nacht laten zien, had Paul vanmorgen rond half 10 ook nog een keer mazzel. Al met al dus best wat gezien.

Zoals ik al schreef zijn we nu onderweg naar Åndalsnes, en zitten we daar bij de Trollstigen. Een gebied dat Paul en ik goed kennen, we komen er inmiddels voor de derde keer. We blijven er terugkomen, en kijken en ook dit keer weer naar uit. Ik laat woensdag weer wat van me horen!

• 25 Juni 2023 - 11:16

Helma:

Wat een prachtige dingen die jullie mogen zien, kan me idd voorstellen dat jullie van bepaalde plekken ook na 3 keer nog steeds genieten. Heel veel plezier nog verder!

• 25 Juni 2023 - 15:15

José :

Jullie hebben het weer heerlijk in Noorwegen...geniet er nog verder van

• 25 Juni 2023 - 17:51

Marie-Louise :

Wat leuk om te lezen en om te herkennen over de plekken die je beschrijft.

Ook fijn dat je zorgt voor rustdagen, dat doe je goed. Je moeder is trots op je[e-1f48b]

• 26 Juni 2023 - 21:14

Martin:

Jullie maken genoeg mee om verslingerd te raken aan dit mooie land. Volgende keer met een kleintje erbij.[e-1f46a] Veel plezier! Groetjes aan Annie en Paul