De bergen van Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu De bergen van Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

De bergen van Bergen

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

22 Juni 2023 | Noorwegen, Bergen

Zoals jullie hebben kunnen lezen, zijn Paul en ik inmiddels ook in Noorwegen aangekomen. Vandaag precies een week geleden vertrokken we richting Emden om vanuit daar met de boot naar Kristiansand te varen. Dit betekent dus ook dat we alweer een week onderweg zijn.

Na het huisje met het mooie uitzicht in de buurt van Stavanger, zijn Annie, Paul en ik naar ons huisje in de buurt van Bergen gereden. Daar zijn we maandagmiddag na een mooie rit aangekomen. De tocht werd onderbroken door twee keer een pontje, aangezien we dwars door het fjordengebied reizen. Dinsdag zijn we naar Bergen gegaan. We hadden een rustig huisje in een voorstadje van Bergen, maar binnen 20 minuten waren we in de stad. We hadden een paar dingen op ons lijstje staan, en die hebben we kunnen doen. We zijn eerst langs de Dom van Bergen gewandeld. Hoewel de kerken hier in Noorwegen over het algemeen van de buitenkant indrukwekkender zijn dan van de binnenkant, wilde ik toch graag even naar binnen. Vervolgens zijn we naar Fløibanen gegaan. Een treintje waarmee we de berg Fløyen opgingen. In enkele minuten ga je naar een hoogte van 320 meter, waar je vervolgens prachtig uitzicht hebt over de stad. Terwijl de temperatuur inmiddels (onverwacht) opliep, hebben we daar even lekker gezeten en vriendjes gemaakt met de geiten. Nou ja, ik maakte vrienden, Paul vonden ze iets minder lief. Paul had net een banaan op, en had de schil nog in zijn handen, toen een geit die kwam opeisen. Aangezien we naast het bordje ‘niet voeren’ zaten, was duidelijk dat de schil in de prullenbak moest belanden.

Toen we weer beneden waren zijn we naar de haven gelopen, en specifiek Bryggen. Als je denkt aan Bergen, zie je waarschijnlijk de gekleurde huisjes voor je langs de kade. Dat is Bryggen, de oude werf. Gebouwd ongeveer 1000 jaar geleden en vrijwel volledig van hout. Niet verwonderlijk dus dat er veel branden geweest zijn in die afgelopen 1000 jaar. Bergen was een van de belangrijkste knooppunten van de handel tussen Scandinavië en het Europese vasteland. Tegenwoordig zitten er veel creatievelingen in de kleine winkeltjes aan de steegjes die hun waar daar verkopen.

Woensdag was de weersvoorspelling een stuk minder, dus besloten we een mooie autorit te gaan maken. De tocht voer langs het Hardangerfjord en naar Steindalsfossen. Die laatste is een waterval waar je achterlangs kunt lopen. Hierna zijn we met een mooi rondje terug naar het huisje gereden. Ben je toch weer een hele dag onderweg.

We hebben tot nu toe fijne huisjes gehad, maar we kijken uit naar de klein hytter, zodat het iets meer op kamperen gaat lijken. Een vaatwasser is natuurlijk leuk, maar we zijn zo gewend om af te wassen op vakantie, dat je het toch een soort mist(thuis niet overigens, laat dat duidelijk zijn;)). We zitten nu in de auto op weg naar het volgende huisje in Folkestad. Op onze volgende reisdag zal ik weer bij jullie terug komen om te vertellen wat we in deze regio gedaan en beleefd hebben!

• 22 Juni 2023 - 11:17

Anita Thijssen:

Prachtig allemaal kort om dik naar het zin.Wij hebben ook een top vakantie we gaan zaterdagmorgen weer richting huis jullie nog lekker genieten fijne vakantie nog xxxx

• 24 Juni 2023 - 19:55

Marie-Louise :

In Bergen regent het toch altijd! Dat zeggen de Noren zelf. Fijn dat jullie het beter getroffen hebben.