Elandenmazzel - Reisverslag uit Beitostøl, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Elandenmazzel - Reisverslag uit Beitostøl, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Elandenmazzel

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

08 Juli 2022 | Noorwegen, Beitostøl

Terwijl Marie-Louise en Peter op de boot naar Eemshaven zitten, zitten Paul en ik nog even in Noorwegen. We hebben lekker nog een week voor de boeg. Op dit moment verblijven we in een leuk hutje in Beitostølen. Het is erg klein, maar fijn. We hebben weer een stapelbed, en aangezien ik vorige keer boven geslapen heb, was het nu Pauls beurt. Het zijn betere matrassen dan we gewend zijn in dit soort hutjes, maar ondanks onze leeftijd voelen we het toch ook wel in onze rug hoor. Maar ach, je moet er wat voor over hebben.

Woensdag zijn we vanuit Høvringen vertrokken naar Beitostølen. Dit was een korte rit, of nou ja, dat had het kunnen zijn. Door het hele land verspreid liggen een aantal turistveger, toeristenwegen. Dit zijn routes die iets extra's hebben. Vanwege de mooie natuur over het algemeen, maar soms ook door de aanleg van de weg. Eerder deze vakantie reden we er al 2, daar hebben we er de afgelopen dagen wederom 2 aan kunnen toevoegen. Vanaf Høvringen naar Beitostølen loopt namelijk Valdresflye, zo'n route. Even verderop ligt nog zo'n route, Sognefjellet. Valdresflye eindigt ongeveer vlak voor de camping, de ander is een klein stukje omrijden. Vanwege de korte rit besloten we om via Sognefjellet te rijden. Dit was een prachtige route, absoluut geen spijt van de langere reis. Helaas kwamen we aan de andere kant van de berg erachter dat er een stukje van onze vervolgroute afgesloten was. Daarom moesten we nog een stuk om. Uiteindelijk kwamen op langs een plek waar we al eerder met Marie-Louise en Peter ook zijn geweest. Maar we klagen niet, het was absoluut een mooie route. Daarnaast heb ik ook de plek gevonden waar ik ooit wel wil wonen, ik moet alleen Paul nog even overtuigen;).

Donderdag besloten we om de Valdresflye te gaan rijden. Het was heerlijk zonnig, dus we maakten ons op voor mooie uitzichten. Nu, dat is gelukt! Het was prachtig, vrij rustig en een fijne weg. Aan het eind bij Ridderspranget, een smalle kloof met een ruig stromende rivier erdoor, zijn we even gaan kijken en hebben erg mooie foto's kunnen maken. Uiteindelijk zijn we weer lekker terug gereden en hebben we wederom genoten van alle vergezichten.

We hebben inmiddels al best wat mazzel gehad met onze elandensafari's. In Høvringen troffen we 3 elanden, een hertje en wat hazen. Hier in Beitostølen zijn we de eerste avond ook gaan rijden en troffen we wederom een eland. Het is een soort verslavend om die dieren te spotten, vooral omdat je echt wel goed met speuren. We hebben deze vakantie overigens wel heel erg mazzel gehad want op onze reis van woensdag hebben we ook een eland gespot bij daglicht, en dat gebeurt niet vaak! Vanavond gaan we nog een stukje rijden, dit is namelijk onze laatste kans. We gaan morgen naar Oslo en daarna nog zuidelijker, en daar is de kans aanzienlijk kleiner. We hoopten op de Valdresflye wat rendieren te spotten, aangezien daar een kudde leeft, maar zoveel mazzel hadden we dan weer niet.

Zoals ik al schreef gaan we morgen naar Oslo. Ik ben daar in 2013 al eens geweest om mijn neef Harm te bezoeken. Ik studeerde in Stavanger, en hij tegelijkertijd in Oslo. Ik ben benieuwd of ik überhaupt nog iets herken! Daarna gaan we naar Evje om uiteindelijk richting de boot te gaan, maar daar denken we nog even niet aan hoor!


  • 08 Juli 2022 - 21:38

    Annie:

    Wat leuk dat jullie de elanden toch nog gezien hebben.
    Veel plezier in Oslo morgen.

  • 09 Juli 2022 - 02:51

    Sjef:

    Ha jullie, Peter is het niet gelukt om zo'n eland te spotten,
    terwijl hij toch het meest op de kerstman lijkt!!!! Veel plezier
    nog in Oslo.

  • 09 Juli 2022 - 11:18

    Kiki:

    Wat een prachtig land, ik maak er vast mijn reisdoel voor 2024 van. (Kan ik volgende zomer eerst even oefenen met autorijden in mijn eigen auto haha) Ben benieuwd naar al je vakantie foto's, wat hier voorbij komt is echt prachtig. Veel genieten!

  • 09 Juli 2022 - 11:50

    Peter En Marie-Louise :

    Wij zijn weer in het platte Nederland, de kans dat we hier nog een eland spotten is niet zo groot, “mijn baard helpt niet” dus uit bittere noodzaak verplicht om weer terug te gaan.
    Paul en Mandy geniet er nog van.

  • 09 Juli 2022 - 15:08

    Martin En Veroni:

    Wat leuk dat het gelukt is met het spotten van elanden. Hebben jullie nog foto's kunnen maken?

  • 09 Juli 2022 - 18:27

    Marie-Louise :

    Hee lieve stel wij weer veilig thuis en jullie kunnen nog even genieten in dat mooie land.
    Maar we zijn niet jaloers op jullie Elandenmazzel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Hoi! Welkom op mijn blog! In januari zal ik naar Stavanger gaan om daar een half jaar te studeren. Hier lees je erover!

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 20668

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 09 Juli 2023

Noorwegen 2023

08 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Noorwegen 2022

25 Juli 2019 - 18 Augustus 2019

Noorwegen en Zweden

31 December 2012 - 02 Juni 2013

Studeren in Stavanger

Landen bezocht: