De hoogte - Reisverslag uit Høvringen, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu De hoogte - Reisverslag uit Høvringen, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

De hoogte

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

05 Juli 2022 | Noorwegen, Høvringen

Zij die in de middle of nowhere verblijven groeten u. We zitten in een dorpje genaamd Høvringen. Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat hier maar weinig mensen wonen, en dat er vooral wandelaars verblijven. Hoewel de omgeving erg mooi is, is het anders dan we tot nu toe gezien hebben in Noorwegen. Omdat we zo'n duizend meter boven de zeespiegel zitten, groeien er hier niet veel bomen. Het zijn vooral mossen en wat gras. Toch is Høvringen een bekende uitvalsbasis voor wandelaars. Je loopt hier vanaf de camping namelijk direct het Nationaal Park Rondane in. Rugzak op en gaan dus! Wandelen hebben we zeker gedaan vandaag, maar gister zijn we in de auto gestapt op weg naar Lom en Galdhøpiggen. In Lom, een uitermate toeristisch dorpje staat namelijk een originele staafkerk en de berg Galdhøpiggen ligt daar in de buurt. Galdhøpiggen is met 2469 meter de hoogste berg van Noorwegen. We zijn niet helemaal naar de top gegaan, want dat is namelijk een lange tocht met gids over een gletsjer. We zijn we naar een hotel en zomerskigebied geweest op 1850 meter hoogte. Na een lekker bakje koffie wilden we buiten nog wat foto's maken, maar dat werden iets andere foto's dan bedacht. In plaats van een mooi plaatje van de skipiste en de berg, werd het een mistige foto met sneeuw. We hebben al in de sneeuw gestaan met onze zomerkleren, maar dat het daadwerkelijk sneeuwt in juli, dat hadden we nog nooit meegemaakt. Door de sneeuw trok de lucht natuurlijk helemaal dicht, dus hebben we ervoor gekozen om een klein stukje verder te rijden en vervolgens weer richting Lom te gaan. Het was wel een belevenis.

Vandaag werd het beter weer en zijn we gaan wandelen. Voor de verandering was Paul vandaag reisleider en reden we naar een parkeerplekje waar vandaan we naar een mooie waterval konden lopen. De Storulfossen was niet ver lopen, en het pad ging dit keer ook niet te erg omhoog of naar beneden, maar daardoor hadden we nog lekker energie om de kloof in te klimmen en dichterbij de waterval te komen. Het klinkt overigens gevaarlijker dan het was hoor. Zelfs voor ons, ongetrainde klussen was het prima te bereiken daar beneden. Na een lunch en wat drinken zijn we terug naar boven gewandeld en hebben we nog even bovenop de waterval gestaan, wat best spannend was. Je kunt je bijna niet voorstellen met hoeveel geweld dat water naar beneden stort, daar wil je absoluut niet in meegesleurd worden.

Afgelopen zondagavond zijn we nog op elandentocht geweest. Helaas hebben we er geen getroffen. Wel wat hazen die de weg over hopten. Vanavond gaan we het nog een keer proberen en hopen we meer geluk te hebben!

• 05 Juli 2022 - 20:26

Mandy Van Der Stel:

ik heb door internet helaas was problemen met het uploaden van de foto's. Hopelijk lukt dit bij een ander verslag wel weer!

• 05 Juli 2022 - 20:41

Helma :

Klinkt mooi allemaal wat jullie mee maken. Nog heel veel plezier gewenst en genieten maar!

• 06 Juli 2022 - 00:56

Marie-Louise:

Net zo als jullie op Elandenjacht geweest. Helaas geen eland gezien maar wel weer schaapjes op de weg!

• 06 Juli 2022 - 13:15

Annie :

Ja mooi die plaatjes ,maar wat voor beest staat er op die foto dan.? Ik durf niet te zeggen is dat geen eland dan.Het zal wel niet.Want misschien zie ik het verkeerd ha ha je weet wel waT ik bedoel he Paul.Ik kan de foto ook niet vergroten.Maar dat hoor ik nog wel.veel plezier weer op jullie mooie reis.xx

• 08 Juli 2022 - 20:27

Mandy Van Der Stel:

Klopt hoor Annie, dat is inderdaad een eland. Ik heb de foto's later gelukkig kunnen toevoegen.