Stavanger, Sola of Tananger? - Reisverslag uit Tananger, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Stavanger, Sola of Tananger? - Reisverslag uit Tananger, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Stavanger, Sola of Tananger?

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

22 Juni 2022 | Noorwegen, Tananger

Daar zijn we dan!

Met zijn allen in Stavanger. Hoewel.. Het huis staat in Sola, het dichtstbijzijnde dorp is Tananger en we hebben uitzicht op Stavanger.

Paul en ik zijn gistermorgen om half 7 aangekomen in Noorwegen. We vertrokken zondagavond vanuit Hirtshals in Denemarken en vaarden in zo'n 10,5 uur naar Stavanger, Noorwegen. De tocht was ietwat onrustig, hoewel de kapitein ons verzekerde dat het een rustige vaart zou worden. Aangezien we natuurlijk niet gewend zijn te varen, moesten we even wennen aan het deinen. Uiteindelijk een paar uurtjes kunnen slapen voor we om 5.30 uur gewekt worden door de omroepstem die ons vertelde dat we een half uur later onze hut moesten verlaten. Voor vertrek nog even Marie-Louise en Peter geappt om onze komst aan te kondigen en in de auto gestapt. We hoopten natuurlijk op een ontvangst met koffie en een ontbijtbuffet, maar niks was minder waar. We hebben ze maar snel even uit bed getrommeld.

Gisteren hebben we een rondje door Stavanger gemaakt met zijn vieren. We zijn bij mijn oude huis geweest, rond de universiteit gewandeld en naar een uitkijkpunt geweest. Daarvan zie je de foto's staan. Vervolgens nog een stukje langs de haven en door Gamle (oud) Stavanger. Een straatje waar oude huizen staan, allemaal even wit en even schattig. Uiteindelijk waren we niet te laat thuis, want onze dag begon al erg vroeg.

Vandaag zijn we met een boottocht over het Lysefjord gegaan. Het Lysefjord staat vooral bekend om de Preikestolen. Een rots op 604 meter boven zeeniveau. Bovenop ligt een plateau van ongeveer 25 bij 25 meter, waarbij je over de rand zo de diepte in kijkt. Een prachtig uitzichtpunt en een pittige wandeling ernaartoe. Vandaag hebben we die Preikestolen dus vanaf het water bekeken. Overigens niet gezien, want het was hartstikke bewolkt. We hopen op beter weer morgen, want dan willen we de tocht naar boven wagen!

Na de boottocht zijn we nog een stukje door het centrum van Stavanger gelopen en hebben we lekker boodschappen gedaan. Vanavond een rustige avond, aangezien we onze benen klaar zullen moeten maken voor de wandeling van morgen. Bij de foto's zet ik een oude foto van mezelf, van 2013. Die foto maakte ik bovenop de Preikestolen. Hopelijk kan ik de foto morgen nog een keer maken!

Vrijdag reizen we weer een stukje verder, dieper het fjordengebied in. Maar eerst morgen de berg op!

De foto's lukken even niet, ik probeer ze later toe te voegen.

• 22 Juni 2022 - 18:51

Annie :

Nou spannend allemaal vooral morgen de berg op wandelen ha ha of klauteren.fijne avond en rust lekker uit voor morgen.
    Ik kijk uit naar jullie foto's. Gr.van mij

• 22 Juni 2022 - 19:33

Helma:

Heel veel plezier verder met z,n viertjes!

• 22 Juni 2022 - 21:53

Sjef:

Sluit ik me bij aan, heel veel fun verder met jullie viertjes in dit prachtige land

• 22 Juni 2022 - 22:05

Marco En Esther :

Fantastisch dat jullie nu met zijn vieren zijn. Morgen weer veel plezier en wandelse.