Dat moet ik even kwijt! - Reisverslag uit Bø, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu Dat moet ik even kwijt! - Reisverslag uit Bø, Noorwegen van Mandy Stel - WaarBenJij.nu

Dat moet ik even kwijt!

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Mandy

12 Juni 2022 | Noorwegen, Bø

Daar ben ik dan toch weer.

Ik had gezegd om de dag maar dit moet ik even kwijt en deel het graag met jullie!

Vandaag een reisdag.

We vertrekken vanuit Oslo naar Bø , Telemark.

De auto zit weer vol en voor de zekerheid eerst maar Maps aangezet om op de goede weg te komen en daar waren de kleinere weggetjes snel gevonden.

Om iedere hoek klonken de ooooo's en aaaa's, Mandy en Paul hadden ons gewaarschuwd, en moest er steeds weer gestopt worden voor een fotomomentje.

Ik had al uitgezocht waar we in ieder geval op de route langs zou komen en wat we zeker moesten zien.

Dat was in dit geval de Stavkirke in Heddal oftewel "de Staafkerk in Heddal".

Je kon de kerk van binnen bezichtigen en er werd een verhaal verteld door de gids.

De Staafkerk is van de 13de eeuw en is meerdere malen gerestaureerd.

De kerk is geheel van hout gebouwd, zonder spijkers en schroeven maar met houten pluggen.

Als ze een deel van de kerk moeten vervangen, wat bijvoorbeeld verrot is, dan halen ze dat deel uitelkaar en zetten het daarna gewoon met het nieuwe deel weer in elkaar.

De gids vertelde erg leuk en zo vertelde hij ook dat de kerk drie deuren heeft waarvan er 1 voor de mannen, 1 voor de priester en 1 voor de vrouwen was in vroegere tijd.

De vrouwen moesten aan de Noordelijke kant de kerk in omdat daar de kwade geesten ook naar binnen zouden komen en omdat de vrouwen daar binnenkwamen verjoegen ze de kwade geesten.

"Nee mannen"niet omdat vrouwen kwade wezens zijn maar omdat ze psychisch sterker zijn dan mannen en dus de kwade geesten wegjoegen.

Het is een prachtig verhaal in een prachtige omgeving.

Daarna de weg vervolgd en na hoge bergen en diepe dalen kwamen we aan op ons volgend logeeradres.

Een kneuterig huisje met douche en toilet zoals manlief dat graag wil hebben!!

Ik moest het even delen want zoiets moois en leuks moet je aan andere vertellen.

Tot over een dag of twee.

Liefs vanuit Bø van Peter en mij


  • 12 Juni 2022 - 22:07

    Juane & Peter:

    Wow . Wat een leuk verhaal . Wat een bijzonderheden maken jullie allemaal mee . Hoop dat er veel foto's volgen .

  • 12 Juni 2022 - 22:37

    José :

    Bijzonder kerkje en apart verhaal...heel leuk...tot over 2 dagen...tenminste als er niet weer iets bijzonders op jullie pad komt

  • 12 Juni 2022 - 23:26

    Helma:

    Leuk verslag, we reizen een beetje mee

  • 13 Juni 2022 - 06:02

    Marco En Esther :

    Zeker een mooi verhaal en prachtige natuur, de reis is nu al de moeite waard.

  • 13 Juni 2022 - 09:45

    Martin En Veroni:

    Wat een mooie verhalen tot nu toe. Dat verhaal over de verschillende ingangen bij de Stiftkerk heb ik eerder gehoord. Heel bijzonder. Veel oh's en ah's ...goed te begrijpen aan de hand van de foto's. Genieten maar.

  • 13 Juni 2022 - 12:17

    Annie:

    Wat een mooie omgeving zeg als of ik er zelf ben prachtig.
    En dat verhaal van de kerk mooi en de bouw ervan heel indrukwekkend. De foto's fantastisch. Nou ik kijk al uit naar jullie volgende verslag/ verhalen.Veel plezier.
    Gr.Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Hoi! Welkom op mijn blog! In januari zal ik naar Stavanger gaan om daar een half jaar te studeren. Hier lees je erover!

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 20865

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 09 Juli 2023

Noorwegen 2023

08 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Noorwegen 2022

25 Juli 2019 - 18 Augustus 2019

Noorwegen en Zweden

31 December 2012 - 02 Juni 2013

Studeren in Stavanger

Landen bezocht: